משפצים ומתלבטים? כך תבחרו ידיות למטבח ולבית

אומרים ובצדק, שאלוהים נמצא בפרטים הקטנים. עד כמה קטנים? עד לידיות הדלתות של הארונות והמגירות במטבח, שתוחמות אותו ומעניקות לו מראה אחיד ומזמין, שמייצרות הרמוניה וסגנון אישי לדלתות הבית, מעניקות אלגנטיות ואפילו גם רושם ראשוני מוצלח. אם סיימתם לבחור ואולי גם להתקין את מטבח החלומות שלכם, לשפץ את הבית, להחליף דלתות, ארונות ורהיטים – זה הזמן לגלות איך לבחור ידיות לבית ולמטבח על פי הצרכים והסוגים הקיימים:

משפצים ומתלבטים? כך תבחרו ידיות למטבח ולבית 1

שימו ידיתכם בידכם: מהם הטרנדים הבולטים בעולם הידיות?

בחירת ידיות פתיחה וסגירה בבית רק נראית כמו השלב השולי והמיותר, אלא שיש לה המון השפעה על רמת הגימור והטאצ’ הסופיים של עיצוב הבית ולכן לא מומלץ להזניח אותה. מעצבי פנים ומומחים מעולם עיצוב המטבחים, מזכירים שוב ושוב שבחירת הידיות היא קריטית, גם משום שיש לה ערכים פונקציונליים חשובים אך גם בגלל הנטייה שלה “למסגר” את העיצוב ולשדרג את חוויית השהות במטבח ובשאר חדרי הבית.

ככל שהעיצוב המודרני הולך וצובר לו יותר כותרות, כך הלכו ונעלמו הידיות מקטלוגי המטבחים של השנים האחרונות ואת מקומם החליף העיצוב הנקי והאלגנטי, זה שנפתח בטאצ’ (לחיצה קלה פנימה לפתיחה) ואין בו חירורים, פוטנציאל לנפילת ידיות שיפגעו במראה או מלאכה מפרכת של בחירה מבין עשרות ומאות מוצרי פרזול בחנות. המטבחים נהנים מטריקה שקטה, מעבודה נוחה ושלל מנגנונים נוספים, כולל שליפת משטחים וטריקה שקטה.

אלא שלצד המראה המודרני היוקרתי, קיימים גם שוחרי המטבח הכפרי, החם והמחבק, הנוסטלגי, שעוטף את בני הבית בחמימות ומבשל להם מכל טוב. בשל צורתו של המטבח הכפרי ושילובו בין אלמנטים מודרניים לעץ קלאסי, נהוג להתקין ידיות ולכן יש להן חשיבות מהותית והשפעה מרכזית על המראה והאופי בחלל המטבח.

ולכן קיים פיתרון נוסף הממזג בין החיבה למינימליזם למראה הכפרי, בדמות ידיות אינטגרליות, שלמעשה נוצרו כחלק בלתי נפרד מהדלת. אפשר לשלב אותן כמעט על כל חומר: עץ, זכוכית, אלומיניום, חומרים אלסטיים למיניהם ועוד.

מי מכם שיעדיף את הידיות המקוריות, יצטרך להבין כיצד הן מגשימות את הדרישות העיצוביות, משלימות את המראה וגם נוחות מאוד לשימוש.

מבין מאות סוגי ידיות, כיצד אפשר לבחור את הדגם המתאים ביותר?

ידיות הן רק חלק קטן מעולם מוצרי הפרזול, שנועדו לשפר את מראה הבית ולשדרג אותו, גם מבלי להיכנס לעבודות שיפוצים רציניות וארוכות טווח או לפזר תקציבי עתק על החלפת המטבח. יחד עם זאת, הפרזול הוא האלמנט היחידי שמשפיע על מידת הפונקציונליות של אלמנטים קיימים ומשפר את השימוש בהם בכל אחד מחדרי הבית. קבוצת מוצרים אלה כוללת ידיות, צירים ומסילות, מה שאומר שהם גם המשפיעים העיקריים על עמידות תאי המטבח השונים ואם הם רופפים, מתנדנדים, שבורים ולא איכותיים מספיק, הם יערערו את הארון, המגירה והדלת, בעוד שפירזול איכותי יהיה מלווה באחריות וגם יצור ערך מוסף והשבחה לנכס כולו.

מבין כל אמצעי הפרזול הקיימים, ידיות הן האלמנט היחידי שאותן רואים כלפי חוץ, לעומת צירים ומסילות שפועלים באופן סמוי בלבד. ולכן הידיות הן אלה שמגדירות את הרושם, התחושה, המראה והקו האסתטי.

כיום נהוג לדבר על ידיות כמוצר אחיד ולטווח ארוך, שבהחלט כדאי להשקיע בו. מומחים ממליצים להימנע מהיצמדות לטרנדים או לגימיקים מיוחדים, משום שהם חולפים בסופו של דבר ומותירים אתכם עם מטבח שפעם נצץ וזהר במראהו, אך כיום הוא נחשב למיושן. הקשיבו ללב, לטעם האישי ובעיקר לנוחות והפרקטיות בעת השימוש והשהות במטבח ובחרו את הידיות רק על פיהם. בנוסף רצוי לבחור בדגם שקל לנקות או להבריק ושלא יפגע בהרכבתו במגירות והארונות. אפשר לשקול להשתמש בידיות בעלות מראה סולידי ופשוט ובכך להשאיר את הדגש על התחכום ליתר השדרוגים ועבודות העיצוב שביצעתם וניתן גם להשתמש בידיות יוקרתיות, משובצות ומעוטרות שיעניקו נופך נוסף של כריזמה ואווירה.

התאמה אישית לכל מראה, העדפה וסגנון

ניתן לסווג באופן כללי את סוגי הידיות הקיימות למספר סגנונות, התואמים את סגנונות העיצוב המובילים כיום בענף הלבשת הבתים: עיצוב מודרני, כפרי, אקלקטי, פיוז’ן, תעשייתי ואפילו פופ ארט מעניין וססגוני. הידיות אמורות “ללכת” עם הקו הכללי של העיצוב ולהוסיף לו, אך מבלי להאפיל עליו ולהפריע לו.

ידיות במראה יוקרתי, הן אלה שיתאימו במיוחד למטבחים המודרניים, העשירים, הגדולים והכריזמטיים. הן מאפיינות מטבחים שקטים ועוצמתיים הבנויים בגימור מינימליסטי ויתאימו מאוד גם למטבחים המצוידים בפטנטים שונים ומושקעים.

ידיות מהסוג הכפרי יתאימו מטבע הדברים למטבחים העשויים מחומרים טבעיים ו”נושמים” יותר, אך למעשה הן חזרו לאופנה רק בשנים האחרונות ולאור הרצון של הקהל לבטא חזרה למקורות והשורשים, לתחושה והניחוחות מבית סבתא ולמראה הנוסטלגי החמים והמחבק. ידיות אלה גם הפעם, ישלימו את המראה אך יעניקו “עוקץ” קטן לשבירת מראה העץ המונוטוני.

ידיות מהסוג הקלאסי יכולות לאפיין את שני העולמות גם יחד, משום שמצד אחד הן אותנטיות בהווייתן ומצד שני בעלות מראה נקי ומוקפד המאפיין עיצובים חדשניים. חשוב להתלבט לגבי הצורה והמבנה של הידית, משום שהמגוון רחב אך גם מפני שכל פתיחה וסגירה צריכה להתבצע בנוחות מקסימלית. בנוסף וודאו שהצבע של הידית עמיד לחלוטין ואיננו מתקלף או נהרס בקלות גם במגע עם מים.

ולבסוף – חשוב לומר מילה על המטבח הארגונומי, זה שבשנים האחרונות קובע את טון העיצוב על פי נוחות ובריאות הגוף ולא על פי המילה האחרונה. כאן לידיות יש תפקיד חשוב במיוחד והן אמורות לספק שימוש פשוט ונוח, לייצר פעולה קלה ללא מאמץ ולהתאים גם לאנשים בעלי בעיה תפקודית או מוגבלות, לצעירים ולמבוגרים כאחד, עם כמה שפחות כיפוף וכמה שיותר תנועה חלקה וספונטנית.

0 0 votes
Article Rating